29.7. a jedna jeho sekunda, ktorá všetko zmenila

Autor: Ľubomír Matiašovič | 3.8.2011 o 8:24 | (upravené 3.8.2011 o 11:24) Karma článku: 4,51 | Prečítané:  407x

Je piatok, práve sa pohýnam z Lutili zo stavby. Mám ísť ešte do Vyhieň, keď tam budem mám volať šéfikovi. Volal som, ale o niečo skôr a s niečím úplne iným. " Vedúci havarol som ", boli moje slová keď mi zdvihol telefón, ale poďme pekne po poriadku.

Prechádzam Žiar nad Hronom, premávka je trochu hustejšia ako každý piatok. Som kľudný nikam sa neponáhľam, veď o chvílu je víkend. Na križovatke na cestu I/65 svieti červená, odbočujem do prava smerom na Hliník. Predomnou sú štyri autá. Zelená pohýname sa, prvé auto ide strašne pomali ( cca 30 km/h ), snaží sa ísť pri krajnici. Pri STO ( alebo Holcime )ho všetci traja obiehame. Neporušujeme žiadne predpisi, ani jeden s Nás nešiel viac ako 50 km / h. Ideme teda už len traja, pri OMV-ke pridávame na 70 km / h. Jedno auto odbočuje do prava smerom do Závodu SNP, o cca 150 m stojí auto vychádzajúce zo závodu, dáva nám prednosť. Vychádzame na kopec, z horizontu vidíme Liazku a za ňou idúcu zelenú felíciu. Dobiehame ich s pravotočivej zákrute, idú 70-tkou. Hneď za zákrutou ich obiehame, Ja a predomnou idúca strieborná Fabia s Bratislavským EČ. Zaraďujeme sa do svojho jazdného pruhu, v tom Fabia dáva smerovku do ľava a brzdí ( šla do firmy Kerko ), ja brzdím tiež. Nebolo potrebné zastaviť, stačilo spomaliť na rýchlosť asi 40 km/h. Pokračujem ďalej vo svojej ceste do Vyhieň. Blížim sa ku križovatke R1 s cestou I/65. Vidím ako s R1 vychádzajú dve autá na cestu I/65. Ďalej vidím dve autá prichádzajúce v smere od Hliníka, jedno tuším červené a druhé čierne ( alebo tmavé )už si to tak presne nepamätám. Teraz sa to stalo, bola tu tá sekunda, ktorá trvala tak nekonečne dlho a zároveň bola neuveriteľne krátka. Blížim sa cestou I/65 ku križovatke s R1 rýchlosťou 90 km/h ( schválne som sa pozeral na rýchlo meter aby som náhodov nešiel rýchlejšie ). Vidím ako sa s prava s R1-tky blíži do križovatky Ford Fokus - zelenej metalízi. Vidím pani ako sa pozerá do prava ( je to logické, na pravú stanu je lepsí rozhľad ako na ľavú, takže najskôr do prava a potom do ľava, kde je výhľad o niečo horší, aspoň pre mňa to tak logoka káže a tak to aj robím ). Pani ale pozerá stále do prava, v tom som už mal nohu s plynu dole, vchádza do križovatky. Už je polkou auta v mojom pruhu, čo teraz? Pozerá do ľava a spomaľuje, odľahlo mi. Bol som v takej vzdialenosti, že by som už nestíhal ubrzdiť. V protismere nejde žiadne vozidlo obídem ju ( obišiel by som ju tak že asi polka môjho auta by bola v protismere ). V tom nastalo niečo čo som vôbec nepredpokladal. Spomalila a znovu zrýchlila... . Tlačil som na brzdový pedál a na spojku najväčšou silou akou som mohol, ale nestačilo. Už som zrážke nedokázal zabrániť. Focus je vytlačený mimo komunikáciu a ja som kolmo na os cesty I/65. Vytáčam 112-tku, v šoku vravím čo sa stalo a nech pošlú všetkých, záchranárov aj požiarnikov. Áno dve ženy a ja, mne nič nie je, ale tá pani jedna je zakliesnená a druhá vyšla von a komunikuje normálne s nami. Šofér Liazky ostáva stáť na krajnici a zisťuje situáciu. V smere od Hliníka ostáva stáť kamión s kantajnermi. Rýchlo dajme lano a vytiahnime Tranzita od Focusa ( Tranzit bol natlačený na ľavej strane Focusa ). Šofér kamióna dáva oceľové lano, Liazka cúva a ťaháme Tranzita asi jeden a pol metra od Focusa. Pani komunikuje, ale je malátna. Záchranáry sú na mieste ( netreba nič strihať ) otvárajú dvere Focusa, dávajú pani golier a nejaké injekcie. Je stabilizovaná s podozrením na zlomené rebrá a narazenú panvu. Policajti sú na mieste už tiež a riešie pre nich už banálne problémy. Dychová skúška ukáza len samé nuly, alkohol sme teda ani jeden nepožili. Pýtajú sa ma čo sa stalo. Pýtajú sa aj vodiča liazky " nedala mu prednosť, vošla tesne pred neho " im vraví. Pani je odvezená moje auto, ktorá blokovalo oba jazdné pruhy odtiahnuté na kajnicu. Policajt si ma volá k sebe : " Mladý muž, nevidno Vám brznú dráhu a ku zrážke prišlo keď už Vaše vozidlo bolo celé v druhom pruhu ". Odprisahám že som brzdil a prečo nevidno brzdnú dráhu neviem ( auto je vybavené systémom ABS ). Je velmi veľká vlhkosť to preto ju možno nevidno, myslel som si. Na záver ešte pár viet. Od nášho bezpečáka som sa naučil vždy keď sa priputávam dávať si na pásy štipec, aby ma neťahali ( obyčajný štipec, aby som bol ako niekedy v Š 120 ), pri zrážke mi vôbec pás nezatiahlo. To uvádzam pre to, aby som demonštroval že som bol zapretý o pedále a celý náraz som tlmil nohami. Ďalšia vec je tá, že keby som ostal vo svojom pruhu a pani zastane tak ako som predpokladal ( polkou v mojom pruhu ), zrážke by som nedokázal zabrániť. Tlačil som ju pred sebou cca 4 metre, takže by som zabrzdil najskôr asi 15-20 metrou za križovatkou. Brzná dráha na aute vybavenom ABS ani vidieť byť nemôže ( alebo nemala by byť ). Nechcem sa obhajovať a to či som na chybe Ja, alebo niekto iný určí vyšetrovanie a následne súd. Toto je môj osobný pohľad na haváriu, ktorá sa stala 29.7. približne o 13:15 hod na križovatke R1 s cestou I/65 v k.ú. Lehôtka pod Brehmi. PS: Chcem poďakovať pánom vodičom s Liazky a kamióna s kontajnermi, že keď videli čo sa deje zastavili a snažili sa Nám pomôcť, regulovali premávku do príchodu hasičov a ďalšie veci, ktoré som si ani nevšimol. K ostatným pozeračom čo šli okolo sa vyjadrovať nebudem. ĎAKUJEM VÁM
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.


Už ste čítali?